• IUNO-pilates Nijmegen
  • IUNO-pilates studio Nijmegen
  • IUNO-pilates Nijmegen
  • IUNO-pilates Nijmegen
  • IUNO-pilates Nijmegen
  • IUNO-pilates Nijmegen
  • IUNO-pilates Nijmegen

Pilates, Biomechanica & Psoas Release en Stretching
groeps- en privélessen in Nijmegen-Oost en Wijchen

Lesrooster

  • Connector.

    Maandag in Nijmegen

    09:15 – 10:15 uur (matles)
    19:00 – 20:00 uur (matles)

  • Connector.

    Dinsdag in Nijmegen

    09:15 – 10:15 uur (Matles)
    13:45 – 14:45 uur (Nieuw! Start bij voldoende aanmeldingen)
    19:00 – 20:00 uur (Matles)

  • Connector.

    Woensdag in Nijmegen

    09:30 – 10:30 uur (Matles)
    18:30 – 19:30 uur (Matles)
    19:30 – 20:30 uur (Matles)
    20:30 – 21:30 uur (Matles, niet geschikt als proefles)

  • Connector.

    Donderdag in Nijmegen

    09:30 – 10:30 uur (Matles)
    10:30 – 11:30 uur (Nieuw)

  • Connector.

    Donderdag in Wijchen

    19:00 – 20:00 uur (Matles)
    20:00 – 21:00 uur (Matles)

  • Connector.

    Vrijdag in Nijmegen

    09:15 – 10:15 uur (Matles)
    10:15 – 11:15 uur (Biomechanica)

Pilates is een beweeg/trainingsmethode die ruim 100 jaar oud is. Ontwikkeld door Joseph Pilates.
Hij noemde destijds zijn bewegingsconcept ‘Contrology’. Hij legde verbanden tussen bewegen, ademhalen en correcte lichaamshouding met als resultaat lichamelijk en geestelijk welzijn.
Later heeft men de naam veranderd naar Pilates, als eerbetoon voor de bedenker.
Tijdens de eerste wereldoorlog werkte hij met bedlegerige patiënten en richtte hij zich op de revalidatie van deze mensen. Daarvoor ontwierp hij eenvoudige maar doeltreffende apparatuur. Hij hing bijvoorbeeld metatalen veren (springs) aan een ziekenhuisbed om bepaalde bewegingen meer weerstand te geven. Die eenvoudige apparatuur van toen is doorontwikkeld en is nu bekend als Pilates Reformer, Cadillac enzovoorts.
Toen hij naar Amerika emigreerde opende hij met zijn vrouw Clara een Pilatesstudio en daar bood hij ook groepslessen aan, ook wel aangeduid met: Matlessen.
Studio IUNO biedt zowel Privé lessen als ook Matlessen aan. Voor welke lesvorm je ook kiest, de Pilates-Principes zijn leidend in beide lesvormen.
Je voert de oefeningen tijdens de les uit met volledige aandacht, concentratie, controle en precisie. Op ademhaling en flow werk je aan het versterken van je center, Pilates noemde dit: Powerhouse.
Uiteraard zijn de Pilateslessen van studio IUNO gebaseerd op de Pilates Principes maar komt er nog een Principe bij, namelijk bewustwording. Je leert tijdens de lessen hoe je lichaam functioneert en hoe je tot bepaalde bewegingen en houdingen komt. Als dit allemaal samenkomt tijdens de les krijgt de les ook een meer Mindfulness karakter.
Er zijn ruim 500 oefeningen en bijna net zoveel variaties dus is de Pilates Methode voor iedereen geschikt, of geschikt te maken d.m.v. de genoemde variaties. Ongeacht je leeftijd en/of fysieke conditie kun je veilig en effectief werken aan lange en soepele spieren. De nadruk ligt op romp-stabilisatie, denk buikspieren in combinatie met je (onder)rugspieren en spieren rondom je bekkengebied maar zeker ook spieren van je schoudergordel.
Het resultaat is dat je houding verbeterd, je rug zal soepeler worden en je leert vrijer te ademen.
Door eerder genoemde variaties van oefeningen, met behulp van klein oefenmateriaal, zal je workout nooit helemaal hetzelfde zijn waardoor de lessen van studio IUNO afwisselend zijn en je training steeds uitdagend zijn.
Gedurende ons leven slijten vaste patronen in onze dagelijkse bezigheden. Zo ook in hoe we bewegen. Deze vaste beweegpatronen kunnen er onder andere voor zorgen dat we ons lichaam te eenzijdig gebruiken en daardoor kunnen we klachten krijgen aan gewrichten, denk aan rug- en schouderklachten bijvoorbeeld. Maar het kan ook een aandeel hebben in bekkenbodemklachten, doorbloedingsstoornissen maar ook osteoporose en zelfs cardiovasculaire aandoeningen.
Door je lichaam uit te dagen en bewegingspatronen te doorbreken en veranderen kun je de eventuele voortgang van die klachten onderbreken en je lichaam helpen te regenereren.

Tijdens de Biomechanica les ga je op zoek naar de natuurlijke functie van je lichaam.Door middel van oefeningen en stretches werk je tijdens de Biomechanica les aan optimale spierlengte, die er dan weer voor zorgt dan je gewrichten weer optimaal kunnen functioneren. Zo creëer je souplesse in je gewrichten, kracht in je spieren. Je bloedsomloop zal verbeteren en hiermee geef je je lichaam alle kans om te regenereren en zul je weer ‘natuurlijk’ bewegen.

De musculus psoas major of grote lendenspier is een spier die zich diep in het lichaam bevindt tussen de bovenkant van het dijbeen en de onderzijde van de wervelkolom.
De functie van de musculus psoas major concentreert zich met name op het heupgewricht, alwaar hij het been kan optillen (anteflexie), of de romp kan heffen vanuit een liggende houding. Tevens kan hij het been naar buiten draaien (exorotatie) en, anders dan de musculus iliacus, speelt hij een rol bij het zijwaarts buigen van de wervelkolom (lateroflexie) (bron:wikipedia).
Tijdens de les gaan we ontdekken wat de psoas allemaal doet en hoe we problemen kunnen voorkomen.
Met onze voeten maken we verbinding met de aarde. Staat we letterlijk en figuurlijk op de grond. Neem uw voeten serieus want ze zijn een bron van veel spanning en gevoeligheden.
Tijdens deze les gaan we veel specifieke voet-oefeningen doen. Het doel is om je voeten weer een ontspannen gevoel te geven. Je staat er immers een groot deel van de dag op.
Tijdens de lessen worden veel attributen gebruikt die je ook in de webshop kunt vinden. Je ligt op een mat en volgt de instructies. Je probeert zoveel mogelijk alle oefeningen uit te voeren.
Een proefles is eenmalig.
De lessen worden gegeven in blokken van 10 lessen (Wijchen) en 11 lessen (Nijmegen).
Een groepsles wordt aan maximaal 13 personen op een vast tijdstip gegeven. Er dienen minimaal 4 aanmeldingen te zijn.
Een duet is een les voor twee personen.
Een privé is een individuele les.
Een themales is een les waarin specifieke onderdelen aan bod komen, met nadruk op het thema.

Reviews

“Vanwege mijn rugklachten zocht ik naar een manier om mijn rug- en buikspieren te versterken. Toen ik Pilates bij een sportschool probeerde, kwam ik alleen maar met méér rugpijn naar buiten. Een vriendin raadde me toen Iuno Pilates aan: ‘Astrid is een vakvrouw. Bij haar ben je in goede handen.’ En dat klopt!
Het viel me meteen op hoeveel persoonlijke aandacht Astrid iedereen geeft. Ze kent je eventuele blessures of zwakke plekken, en let er scherp op dat je de oefeningen goed uitvoert. En dat je niet smokkelt. Daardoor werk je veilig en effectief aan je spieren en houding. Ik merkte al snel ik sterker en soepeler werd, en dat ik minder last van mijn rug had.
Pilates is natuurlijk geen wondermiddel, je moet het wel blijven volhouden. Meestal vind ik dat lastig met sporten, maar naar deze lessen ga ik al twee jaar met veel plezier. Doordat Astrid steeds weer andere accenten legt, of attributen uit de kast haalt, worden de oefeningen nooit saai. De sfeer bij Iuno Pilates is ontspannen. Er wordt gepuft en gesteund, maar ook veel gelachen. Ook fijn: als je een keer een les mist, mag je die altijd inhalen.
Ik kan Iuno Pilates echt aanraden aan iedereen, met of zonder klachten, die op een gezonde manier aan een sterker en soepeler lijf wil werken.”
Marjolijn over Matlessen/Pilates

“Wat ik al meer dan 10 jaar zo waardeer aan de Pilateslessen van Astrid:
1. Astrid heeft kennis van zaken aangaande Pilates. Dat maakt haar lessen betrouwbaar.
2. Astrid kent de “lijven” van de deelnemers van haar lessen. Ze corrigeert individueel met respect en met humor.
3. Haar lessen hebben een “lichtheid” waardoor je fouten durft te maken en dus veel leert.
4. Astrid is toegankelijk voor elkerlei vragen.
5. Hoe ze het doet weet ik niet maar ik leer nog steeds bij: elke keer weer een nieuw spiertje dat ik tóch niet ontspande.
Kortom: ik ben fan van Astrids lessen.”
An Polman

“In haar reguliere Pilates-lessen verwerkt Astrid wel eens een oefening uit de Biomechanica. Door wat ze erover vertelde was ik benieuwd wat deze oefenvorm voor mij (met mijn lastige rug) zou kunnen betekenen.
Ik verwachtte een relaxte les met veel stretchen en ontspanning, maar na afloop had ik meer spierpijn dan ik ooit van Pilates heb gehad. Tijdens het stretchen neem je soms houdingen aan, waarvan je denkt: dit kan toch niet goed zijn voor een mens? Maar dat is het zeker! Ik merkte al na een paar lessen dat ik steeds soepeler word. Ook in het dagelijks leven merk ik verschil. Ik had de neiging snel te verkrampen, uit angst dat het in mijn rug zou schieten. Door de Biomechanica-lessen ben ik minder stram geworden en beweeg ik meer ontspannen.
Ik vind de Biomechanica-lessen een fijne aanvulling op mijn Pilates-lessen. De combinatie van spierversterking en spierontspanning (stretchen) is voor mij ideaal.”
Marjolijn over Biomechanic

Elke review is welkom! Volg deze link en laat me weten wat je mening is.